Vakuová konsolidace MV
Hlavní strana › Zlepšení podloží › Technologie › Vakuová konsolidace MV
Metoda vakuové konsolidace MV byla vyvinuta a zavedena na konci 80. let minulého století společností Menard. Umožnila efektivní využití vakuových pump k urychlení komprese slabých půd. Tato technologie je alternativní řešení zpevňování slabého půdního podloží vzhledem ke klasické konsolidaci drenážním násypem a vertikálními drény.
Popis
Metoda vakuové konsolidace MV byla vyvinuta a zavedena v pozdních 80. letech minulého století společností Menard. Umožnila efektivní využití vakuových pump k urychlení komprese slabých půd. Tato technologie je alternativní řešení zpevňování slabého půdního podloží vzhledem ke klasické konsolidaci drenážním násypem a vertikálními drény.
Důležitým momentem je instalace měřícího zařízení – piezometrů, inklinometrů, manometru a nivelačních bodů. To umožňuje průběžně sledovat průběh konsolidace. Proces čerpání končí ve chvíli, kdy dojde k dosažení požadovaného sedání nebo parametrů (ukazatele pórovitosti, smyková pevnost). Metoda Menard Vacuum vyžaduje čas – obvykle trvá celý proces cca 6 měsíců. Tento čas však není závislý na půdních parametrech v takové míře jako v případě klasické metody. Mnohem důležitější je účinnost technologického systému. Praxe ukazuje, že při správném plánování stavby neprodlouží použití technologie vakuové konsolidace čas realizace.
Využití
Pole využití vakuové konsolidace MV je velmi široké, od silnic, dálnic a oblastí pro různé typy nádrží (na palivo nebo sypký materiál) až po rozsáhlé výstavby, jako letecké terminály nebo kontejnerové přístavní terminály. Tato metoda je často jedinou alternativou k nepřímému zakládání na pilotách, a to zejména pokud se v půdě nacházejí velké vrstvy (přesahující 25,0 m) organické zeminy s vysokým obsahem vlhkosti a na velkých oblastech. Technologii MV – kromě organických půd (rašelina, naplaveniny, gyttja) – lze úspěšně použít v měkce plastických soudržných půdách (hlíny) při tloušťce neúnosné půdy dosahující 30 m. Maximální zatížení přenášené na konsolidovanou půdu (po provedení drenáže) přímo závisí na jejím typu, úrovni konsolidace a typu práce konstrukce. Pokud posuzujeme technické a ekonomické hledisko, vede využití podtlaku ke konsolidaci stlačitelných půd k levným a bezpečným řešením.
Realizace
• Letecká továrna EADS AIRBUS Habmurg, Německo, 238000 m2.
• Dálnice A837 (fáze I a fáze II), Francie, 44500 m2 a 10000 m2,
• Silnice RN1-RD1, Guadeloupe, 6150 m2,
• Dálnice Calais Eurotunnel, Francie, 56909 m2,
• Přístupové cesty k mostu Quebec, Kanada, 1000 m2.
• Kontejnerový terminál, přístav Lübeck, Německo, 22500 m2,
• Kanalizační systém Khimae STP, Jižní Korea, 83580 m2,
• Kontejnerový terminál Kuching Port, Malajsie, 12000 m2,
• Čerpací stanice Khimae PS, Jižní Korea, 20000 m2,
• Kontejnerový terminálu Wismar Port, Německo, 15000 m2,
• Čistírna odpadních vod Jangyoo STP, Jižní Korea 70000 m2,
• Elektrárna EPEC, Thajsko, 30000 m2.
Přednosti
• Hospodárnost – hlavní myšlenka technologie vakuové konsolidace – maximální možné využití únosnosti půdy – činí technologii MV jednou z nejhospodárnějších technologií zpevňování podloží. Další výhodou je eliminace horizontálních posunů, díky čemuž dochází k mnohem menší spotřebě půdního materiálu k vyplnění vzniklého sedání. To má zásadní význam při snižování nákladů na výstavbu silničního násypu.
• Účinnost v makro měřítku – využívání technologie vakuové konsolidace umožňuje provádět zpevňování podloží způsobem, který je efektivní a bezpečný v oblasti 50,000 m2 a více.
• Měřítko provedení – jedna z mála technologií zpevnění půdy, která se používá pro vrstvy se značnou tloušťkou, až do hloubky 50 m.
• Včas a efektivně – technologie MV se vyznačuje značnou úsporou času ve srovnání s jinými metodami konsolidace. Umožňuje provádět další fáze výstavby již za 2 týdny po zahájení vakuové konsolidace půdy.
• Šetrná k životnímu prostředí – využívání technologie vakuové konsolidace se nespojuje s nutností injektáže betonu nebo cementových směsí.
• Není nutná stavba drenážního násypu – kratší čas v porovnání s klasickou konsolidací (drény plus drenážní násyp).